Margaret Curtis: This, too. is on view in the Street Gallery through November 9, 2024

Kym McDaniel: If I could take me from that room, I would never give me back

Jul 5, 2024 – Oct 19, 2024

Influenced by her research in Crip Theory (an interdisciplinary field that merges Disability Studies and Queer Theory) as well as her embodiment as a disabled dancer, McDaniel uses sculpture, video, and analog formats to question how bodies, objects, and technologies are traditionally used.

The 3-channel video leads viewers into the space using thermal printed images, a photographic technique where images are printed with heat then fade after exposure to light and time. McDaniel transferred the thermal images to digital video then burned the video onto an analog recording format (VHS tapes). The VHS tapes play and rewind continuously throughout the duration of the exhibit. This process mirrors the surprising, improvisational, and endurance-based work involved in trauma recovery.

Inside the exhibit, salvaged extension cords and power strips form a neuronal structure that branches, twists, and grows from a center source. The cords are limbs stretching toward the ceiling or plants heliotropically reaching for the sun. The room references enmeshment and anarchy, and the cords connect back to one power strip which acts as a body of knowledge, information, and—ultimately—power.

Español

Influenciada por su investigación en Teoría Crip (un campo interdisciplinario que fusiona Estudios sobre Discapacidad y Teoría Queer), y tambien su vivencia como una bailarina discapacitada, McDaniel utiliza escultura, video y formatos analógicos para cuestionar cómo tradicionalmente se utilizan los cuerpos, objetos y tecnologías.

El video de 3 canales lleva a los espectadores al espacio utilizando imágenes impresas térmicamente, una técnica fotográfica donde las imágenes se imprimen por transferencia de calor y luego se difuminan tras exponerlas a la luz y al tiempo. McDaniel transfirió las imágenes térmicas a video digital y luego quemó el video en un formato de grabación analógico (cintas VHS). Las cintas VHS se reproducen y rebobinan continuamente durante la duración de la exhibición. Este proceso refleja el trabajo sorprendente, improvisado y basado en la resistencia involucrado en la recuperación del trauma.

Dentro de la exhibición, cables de extensión y regletas rescatadas forman una estructura neuronal que se ramifica, retuerce y crece desde una fuente central. Los cables son miembros que se extienden hacia el techo o plantas que alcanzan heliotrópicamente hacia el sol. El espacio hace referencia al enredo y la anarquía, y los cables se conectan de nuevo a una regleta de alimentación que actúa como un cuerpo de conocimiento, información y, en última instancia, poder.

Supported by George S. and Dolores Doré Eccles Foundation