As the Lake Fades is open now and on view through June 1, 2024.

Jerrin Wagstaff: American Landscapes

Jan 26, 2024 – Mar 30, 2024

American Landscapes explores how the landscape of the American West shapes ideas about American identity today. As a starting point for the series, Wagstaff looks at idealized versions of the American West represented in landscape paintings from the 1800s, such as those painted by Albert Bierstadt. Formed from composite nature imagery, these works of art were used to build the image of America through the lens of European traditions.

Like these early landscape painters, Wagstaff mixes handmade and digital techniques to deconstruct and reshape sourced imagery, forming new paintings and collages that straddle the line between real and imagined. The resulting images draw parallels to current popular visual culture, often created and delivered through devices and screens. His landscapes present a version of American identity wrapped up in spectacle and desire where, with the advancement of technology, we increasingly choose how to construct and interact with our surroundings, both virtual and natural, making us the center of our own universes.

Wagstaff states, “By employing vibrant, saturated color; abstraction; and unexpected shifts in space and perspective, I want to draw the viewer into the spectacle of the landscape and then turn them loose to reckon with their own experience and desires in a new wilderness. Through my work, I’m endeavoring to create a new version of the American landscape: one that embraces contradictions. It is flat and expansive, light and dark, saturated and dull, beautiful and threatening, familiar and strange.”

Español

Paisajes Americanos explora cómo el paisaje del Oeste Americano da forma a las ideas sobre la identidad estadounidense hoy en día. Como punto de partida para la serie, Wagstaff examina versiones idealizadas del Oeste Americano representadas en pinturas de paisajes de la década de 1800, como las pintadas por Albert Bierstadt. Formadas a partir de imágenes de la naturaleza compuestas, estas obras de arte se utilizaron para construir la imagen de América a través de la lente de las tradiciones europeas.

Al igual que estos primeros pintores de paisajes, Wagstaff mezcla técnicas manuales y digitales para deconstruir y remodelar imágenes obtenidas, creando nuevas pinturas y collages que se sitúan en la línea entre lo real e imaginado. Las imágenes resultantes establecen paralelos con la cultura visual popular actual, a menudo creada y entregada a través de dispositivos y pantallas. Sus paisajes presentan una versión de la identidad estadounidense envuelta en espectáculo y deseo, donde, con el avance de la tecnología, cada vez elegimos más cómo construir e interactuar con nuestro entorno, tanto virtual como natural, colocándonos en el centro de nuestros propios universos.

Wagstaff afirma: “Al emplear colores vibrantes y saturados, abstracción y cambios inesperados en el espacio y la perspectiva, quiero atraer al espectador hacia el espectáculo del paisaje y luego soltarlos para enfrentarse con su propia experiencia y deseos en una nueva tierra salvaje. A través de mi trabajo, me esfuerzo por crear una nueva versión del paisaje estadounidense: una que abrace las contradicciones. Es plana y expansiva, clara y oscura, saturada y opaca, hermosa y amenazante, familiar y extraña”.