As the Lake Fades is open now and on view through June 1, 2024.

Everything Is Collective: Expected Image

Jan 26, 2024 – Apr 27, 2024

Installation photograph, Everything Is Collective: Expected Image, January 26–April 27, 2024, photo by Zachary Norman, © UMOCA

Over the past five years, Everything Is Collective has made experimental works in response to how the Bureau of Land Management (BLM) uses visuality, photography, and images as a crucial part of its land management policies. These policies dictate the ways the nation’s public lands and natural resources are understood, apportioned, conserved, and exploited. Specifically, this project investigates a little known, but highly significant, land management policy called the Visual Resource Management System (VRM). The Visual Resource Management System is used by the BLM to determine the “scenic or visual” values of America’s public lands.

This modular project includes works in photography, appropriation, and video that subvert the guidance, protocols, and imagery presented by the VRM system. The title of the exhibition is an appropriation of the natural resource management term, expected image. An expected image is a mental picture of what a person expects to see in a natural landscape; it implies a feedback loop between art and nature. The collective’s goal is to make new visual works that challenge accepted conceptions of nature, conventional landscape epistemologies, anthropocentric viewpoints, land use interpretation, and capitalist values as they relate to the western landscape.

Español

En los últimos cinco años, Everything Is Collective ha creado obras experimentales en respuesta a la manera en que la Oficina de Administración de Tierras (BLM, por sus siglas en inglés) utiliza la visualidad, la fotografía y las imágenes como parte crucial de sus políticas de gestión de tierras. Estas políticas dictan la forma en que se comprenden, asignan, conservan y explotan las tierras públicas y los recursos naturales de la nación. Específicamente, este proyecto investiga una política de gestión de tierras poco conocida, pero altamente significativa, llamada Sistema de Gestión de Recursos Visuales (VRM, por sus siglas en inglés). El Sistema de Gestión de Recursos Visuales es utilizado por la BLM para determinar los valores “escénicos o visuales” de las tierras públicas de Estados Unidos.

Este proyecto modular incluye obras en fotografía, apropiación y video que subvierten las directrices, protocolos e imágenes presentadas por el sistema VRM. El título de la exposición es una apropiación del término de gestión de recursos naturales, “imagen esperada”. Una imagen esperada es una representación mental de lo que una persona espera ver en un paisaje natural; implica un bucle de retroalimentación entre el arte y la naturaleza. El objetivo del colectivo es crear nuevas obras visuales que desafíen las concepciones aceptadas de la naturaleza, las epistemologías convencionales del paisaje, los puntos de vista antropocéntricos, la interpretación del uso de la tierra y los valores capitalistas en relación con el paisaje occidental.

Supported by ZAP and National Endowment for the Arts