Margaret Curtis: This, too. is on view in the Street Gallery through November 9, 2024

David Baddley: Carmel Diagonal

Jul 5, 2024 – Jan 11, 2025

Consider a memory or an experience. How do you encapsulate it? Does it reside solely in your mind, ready to be summoned at will? Or can it be documented by external tools, like a camera? Which method, if any, is more faithful to the original moment? And are there inherent limitations to both?

Each time you reflect on an experience, the memory of that experience is subject to slight changes. While the camera may capture what is in front of it, the resulting shot is informed by how it is framed, the memory of the experience limited by the eventual failure of the hardware contained within the camera.

David Baddley’s video Carmel Diagonal is concerned with the limitations of the camera. The image we see is that of a beach in Carmel, California. The line where the sky and ocean meet is framed not as a familiar horizon that runs from side to side but as a diagonal running from corner to corner, depicting as much of the sky and the setting sun into the frame as possible. Baddley begins his video near sunset, and as the light fades, the camera’s ability to capture it also fades. Only the sound of waves crashing onto the beach remains. Finally, the video ends when the heat caused by the act of recording the footage becomes too much for the camera to handle, so it shuts down to protect itself.

So, what does it mean to attempt to record an experience through either method? Is it better to be present in a moment rather than concerned about how you’ll remember it in the future? And why are we so concerned with forgetting that we create tools that still fail to capture a desired moment?

Español

Considera un recuerdo o una experiencia. ¿Cómo lo encapsulas? ¿Reside únicamente en tu mente, listo para ser invocado a voluntad? ¿O puede ser documentado por herramientas externas, como una cámara? ¿Qué método, si alguno, es más fiel al momento original? ¿Y existen limitaciones inherentes a ambos?

Cada vez que reflexionas sobre una experiencia, el recuerdo de esa experiencia está sujeto a cambios ligeros. Mientras que la cámara puede capturar lo que está frente a ella, la imagen resultante depende del encuadre, y el recuerdo de la experiencia se ve limitado por la eventual falla del hardware de la cámara.

El video Carmel Diagonal de David Baddley se ocupa de las limitaciones de la cámara. La imagen que vemos es de una playa en Carmel, California. La línea donde el cielo y el océano se encuentran está enmarcada no como un horizonte familiar que corre de lado a lado, sino como una diagonal que corre de esquina a esquina, representando tanto el cielo como el sol poniente en el marco. Baddley comienza su video cerca del atardecer, y a medida que la luz se desvanece, la capacidad de la cámara para capturarla también disminuye. Solo queda el sonido de las olas rompiendo en la playa. Finalmente, el vídeo termina cuando el calor causado por la grabación se vuelve demasiado para la cámara, por lo que se apaga para protegerse.

Entonces, ¿qué significa intentar registrar una experiencia a través de cualquiera de estos métodos? ¿Es mejor estar presente en un momento en lugar de preocuparse por cómo lo recordarás en el futuro? ¿Y por qué nos preocupa el olvido que creamos herramientas que aún no logran capturar un momento deseado?