Margaret Curtis: This, too. is on view in the Street Gallery through November 9, 2024

Christopher Kelly’s God Complex

Jun 21, 2024 – Aug 24, 2024

Installation photograph, Christopher Kelly’s God Complex, Jun 21 – Aug 24, 2024, photo by Zachary Norman, © UMOCA

What does it mean to revisit a world of your construction after a 10-year hiatus: one where you are the creator, builder, and participant? Does its existence shift, change, grow, or diminish in your absence? What does it mean to rebuild it with new knowledge? Are you creating a continuation or an entirely new world? What do you bring with you? What do you leave behind?

These are the questions asked in Christopher Kelly’s God Complex. Ten years ago, in this same gallery, Kelly explored “a universal human desire to develop and control an alternative place where the creator oversees the future of their domain” as described by then curator Rebecca Maksym. Using references to 1970s dystopian science fiction movies and motifs, Kelly’s original piece examined human desire for control and manipulation.

Kelly continues his use of science fiction tropes and aesthetics, but this time as a way to deconstruct past ideas and materials, reconfiguring them to start again from a more informed place and push through existential barriers. Kelly’s current work furthers the notion of a “wormhole, catapulting the viewer to another universe where escapist tendencies are only limited by individual experience and imagination.”

Español

¿Qué significa revisitar un mundo de tu propia creación después de diez años de ausencia: uno donde eres el creador, constructor y participante? ¿En tu ausencia, cambia, crece o disminuye su existencia? ¿Qué significa reconstruirlo con nuevos conocimientos? ¿Estás creando una continuación o un mundo completamente nuevo? ¿Qué traes contigo? ¿Qué dejas atrás?

Estas son las preguntas que plantea Christopher Kelly’s God Complex. Hace diez años, en esta misma galería, Kelly exploró “el deseo humano universal de desarrollar y controlar un lugar alternativo donde el creador supervisa el futuro de su dominio,” según descrito por la entonces curadora Rebecca Maksym. Utilizando referencias a películas y motivos distópicos de ciencia ficción de los años 70, la pieza original de Kelly examinó el deseo humano de control y manipulación.

Kelly sigue utilizando tropos y estéticas de la ciencia ficción, pero esta vez como una manera de deconstruir ideas y materiales del pasado, reconfigurándolos para empezar de nuevo desde un lugar más informado y traspasar barreras existenciales. La obra actual de Kelly profundiza la noción de un “agujero de gusano, catapultando al espectador a otro universo donde las tendencias escapistas solo están limitadas por la experiencia individual y la imaginación.”