Artist-in-Residence Moses Williams' exhibition Parable Bodies is on view through June 1, 2024 in the AIR Space.

Ben Sang: Gut Set

Jul 28, 2023 – Oct 14, 2023

Installation photograph, Ben Sang: Gut Set, Jul 28, 2023 – Oct 14, 2023, photo by Zachary Norman, © UMOCA

“The archive plays a big role in this whole exhibition,” says artist Ben Sang, explaining that the collective body of work functions as “artifacts of an embodied experience of living in Utah.” The work in Gut Set demonstrates the subjectivity of place over space and time. Through his collection and manipulation of artifacts, Sang illustrates how a place can transform––even in one’s own memory, appearing on a different scale in a different form over time.

Trained as an anthropologist, Sang gathered monuments, formations, and objects that stand, for him, as symbols of Utah. He then filtered these artifacts through different materialities. Take, for example, Karl Momen’s famous Tree of Life sculpture, which here is shrunk and multiplied; a model of a Telescope Array Surface Detector, a tool used in Utah’s West Desert to detect cosmic rays and high-energy particles; and a drawing of White Pocket, a unique white-capped rock formation upon which Sang places a digitally born zombie bison. Navigating a space between the physical, digital, and imagined, the artifacts “compress worlds, compress the visual plane, and compress ways of seeing,” says Sang.

Español

El archivo juega un papel importante en toda esta exposición,” dice el artista Ben Sang, explicando que el conjunto colectivo de obras funciona como “artefactos de una experiencia vivida en Utah.” El trabajo en Gut Set demuestra la subjetividad del lugar sobre el espacio y el tiempo. A través de su colección y manipulación de artefactos, Sang ilustra cómo un lugar puede transformarse, incluso en la memoria propia, apareciendo en una escala diferente y en una forma distinta a lo largo del tiempo.

Formado como antropólogo, Sang reunió monumentos, formaciones y objetos que representan, para él, símbolos de Utah. Luego, filtró estos artefactos a través de diferentes materialidades. Tomemos, por ejemplo, la famosa escultura Árbol de la Vida de Karl Momen, que aquí está reducida y multiplicada; un modelo del Detector de Superficie del Telescopio Array, una herramienta utilizada en el Desierto del Oeste de Utah para detectar rayos cósmicos y partículas de alta energía; y un dibujo de White Pocket, una singular formación rocosa de copa blanca sobre la cual Sang coloca un bisonte zombi nacido digitalmente. Navegando entre lo físico, lo digital y lo imaginado, los artefactos “comprimen mundos, comprimen el plano visual y comprimen formas de ver,” dice Sang.

Supported by George S. and Dolores Doré Eccles Foundation